Muzyka transu
25 maja 2019, Nowy Teatr, Warszawa ul. Madalińskiego 10/16, godz.19:00
Witold Lutosławski – 4 melodie śląskie na 4 skrzypiec/ Simeon ten Holt – Palimpsest
Chain Ensemble: Andrzej Bauer – wiolonczela, prowadzenie koncertu; Jakub Jakowicz, Anna Maria Staśkiewicz, Maria Sławek, Aleksandra Kupczyk – skrzypce; Katarzyna Budnik Gałązka – altówka; Tomasz Januchta – kontrabas
Palimpsest na septet smyczkowy (4 skrzypiec, altówkę, wiolonczelę i kontrabas) holenderskiego kompozytora Simeona ten Holta (1923-2012), skomponowany na początku lat 90. to muzyka dla miłośników dźwięków przyjemnych i łatwych w percepcji. Tradycyjna tonalność w połączeniu z minimalistycznym repetytywizmem przynoszą narrację krążącą wokół obsesyjnie powtarzanych motywów, ułożonych w 11 odcinkach. Ten Holt to nie jedyny kompozytor przedwojennej generacji, który po czasie eksplorowania nowych technik i środków awangardowych postanowił ostatecznie wrócić do tonalności tradycyjnej. Nazywał to „tonalnością po śmierci tonalności”. Od tego czasu, począwszy od Canto ostinato na cztery fortepiany z 1979 jego muzyka odbierana jako transowa, cieszyła się znaczną popularnością.
Poprzedzające Palimpsest cztery Melodie śląskie (1954) opracowane przez Witolda Lutosławskiego na czworo skrzypiec, z myślą o uczniach szkół muzycznych, pochodzą z czasów stalinowskich, gdy muzyka była tematem politycznym i niebezpiecznym, a tradycyjna tonalność jedyną akceptowaną przez władze.
Organizator: Towarzystwo im. Witolda Lutosławskiego
Projekt „Scena Nowej Muzyki”)
współfinansuje m.st. Warszawa