Tajemnice dźwięku i czasu

21 listopada 2017, Nowy Teatr, Warszawa, ul. Madalińskiego 10/16, godz. 19:00

Georg Friedrich Haas – in vain (2000)

Chain Ensemble, Andrzej Bauer – dyrygent, prowadzenie koncertu; Ewa Liebchen – flet; Kacper Dąbrowski – flet; Joanna Monachowicz – obój; Andrzej Ciepliński – klarnet; Oliwier Andruszczenko – klarnet; Michał Ochab – saksofon; Konrad Mrożek – fagot; Tomasz Bińkowski – waltornia; Ewa Paciorek – waltornia; Jakub Gumiński – puzon; Ewa Harasimiuk – puzon; Leszek Lorent – perkusja; Tamara Kurkiewicz – erkusja; Aleksandra Traczyńska – harfa; Maciej Frąckiewicz – akordeon; Adam Kośmieja – fortepian; Anna Kwiatkowska – skrzypce; Aleksandra Kupczyk – skrzypce; Katarzyna Denkiewicz – skrzypce; Paweł Czarny – altówka; Tomasz Rosiński – altówka; Magdalena Bojanowicz – wiolonczela; Miłosz Drogowski – wiolonczela; Tomasz Januchta – kontrabas

„Miłość do tego, co brzmi, miłość do dźwięków rozwijających się w czasie i przestrzeni niczym żywe istoty to podstawa mojej twórczej pracy” – tak pisał o sobie Georg Friedrich Haas. Urodzony w roku 1953 austriacki kompozytor, w tegorocznej ankiecie włoskiego magazynu „Classic Voice” uznany na najlepszego kompozytora XXI wieku, jest znawcą i nowatorem dziedzinie systemów mikrotonowych, rozmaitych (historycznych i eksperymentalnych) sposobów strojenia instrumentów, naturalnych rezonansów, spektralnego „wnętrza” dźwięków i zarazem artystą umiejącym wprowadzić słuchacza w świat głębokich i nieznanych doznań, twórcą czującym więź z europejską tradycją romantyczną, wielbiącym w muzyce to, co tajemnicze, majestatyczne, niezwykłe.
Przeznaczony na 24 instrumentalistów utwór „in vain” (2000) to jedno z najsłynniejszych dokonań Haasa. Trwająca około 70 minut kompozycja pozwala słuchaczowi doświadczyć rozmaitych odmian przeżywania czasu – od gęstych zawirowań do maksymalnego spowolnienia, zróżnicowanych odcieni w całym możliwym spektrum barw – do ciemności (także w sensie dosłownym), niezwykłego bogactwa harmonii – od eufonii „naturalnych” spektralnych współbrzmień do zgrzytliwych dysonansów. Dzięki Chain Ensemble utwór zabrzmi po raz pierwszy w Polsce.

Organizator: Towarzystwo im. Witolda Lutosławskiego

Projekt „Scena Muzyki Nowej” współfinansuje m. st. Warszawa