Beckett i inni – koncert w Nowym Teatrze

22.10.2017, Nowy Teatr, Warszawa, ul. Madalińskiego 16/10, godz. 19:00

Agata Zubel:
– What is the Word
– Cascando
– Chapter 13
Witold Lutosławski – Trzy fragmenty na flet i harfę
György Kurtág – …pas à pas – nulle part...


Chain Ensemble, Andrzej Bauer – dyrygent, prowadzenie koncertu
Agata Zubel – sopran; Frank Wörner – baryton
Ewa Liebchen – flet; Michał Żurawski – obój; Julian Paprocki – klarnet; Leszek Lorent – perkusja; Tamara Kurkiewicz – perkusja; Adam Kośmieja – fortepian; Aleksandra Traczyńska – harfa; Rafał Zambrzycki-Payne – skrzypce; Katarzyna Budnik-Gałązka – altówka; Magdalena Bojanowicz – wiolonczela; Tomasz Januchta – kontrabas


Twórczość Samuela Becketta to jedno z najważniejszych literackich źródeł inspiracji dla muzyki XX i XXI wieku. Jego teksty   wykorzystała m.in. Agata Zubel w trzech kompozycjach, w tym w „Not I” – utworze, dzięki któremu wrocławska kompozytorka i wokalistka zyskała szeroki międzynarodowy rozgłos, oraz w zamieszczonych w programie koncertu „What is the Word” (2012) oraz „Cascando” (2007). Odmienny w nastroju jest jej niewykonany jeszcze w Polsce „Chapter 13” (2015) do tekstu zaczerpniętego z „Małego księcia” Antoine’a Saint-Exupéry’ego.
Po dzieła irlandzkiego autora kilkakrotnie sięgał György Kurtág (ur. 1926), jeden z najsłynniejszych żyjących kompozytorów, który od kilku już lat pracuje nad operą według „Końcówki” (prawykonanie zapowiedziane na rok 2018).. „…Pas à pas – nulle part…” (1993–1998) – wydobywające maksimum ekspresji z oszczędnych gestów 32 muzyczne aforyzmy do poetyckich tekstów Becketta należą do najwybitniejszych osiągnięć węgierskiego twórcy.
Twórczość radiowa Witolda Lutosławskiego to nadal mało znana część jego dorobku. Dzięki inicjatywie Chain Ensemble składających się na nią pozycji będzie można wysłuchać na kolejnych koncertach zespołu w Nowym Teatrze. Przegląd ten zainaugurują „Trzy fragmenty na flet i harfę” (1953). Pierwszy z nich – „Allegro molto” – to ilustracja do słuchowiska „Magia” wg Teokryta, zaś drugi i trzeci – „Andante con moto” i „Presto” – to muzyka do słuchowiska „Odys na Itace” wg „Odysei” Jana Parandowskiego.
Przewodnikami w krótkim przeglądzie XX-wiecznych inspiracji literackich w nowej muzyce będą wraz z Chain Ensemble znakomici soliści: niemiecki baryton Frank Wörner i Agata Zubel.

Organizator: Towarzystwo im. Witolda Lutosławskiego

Projekt „Scena Muzyki Nowej” współfinansuje m. st. Warszawa