unCHAINed – seria czterech wydarzeń muzycznych o charakterze edukacyjnym, przygotowanych przez CHAIN ENSEMBLE.

Każde z wydarzeń – to spotkanie z uczestnikami, mające na celu wprowadzenie ich w świat muzyki współczesnej. Złożą się na nie – prelekcja, koncert w wykonaniu CHAIN ENSEMBLE, utworzonego przez młodych, cenionych muzyków, pracujących pod kierunkiem wybitnego wiolonczelisty, prof. Andrzeja Bauera, oraz rozmowa artystów z publicznością.


Zaproszeni są wszyscy, wstęp wolny.

Zostaną wykonane dzieła czołowych polskich twórców XX i XXI wieku – Witolda Lutosławskiego, Pawła Mykietyna, Zygmunta Krauzego, a także wybitnej niemieckiej kompozytorki Caroli Bauckholt.

Organizator: Towarzystwo im. Witolda Lutosławskiego

Współorganizatorzy:
Centrum Kultury „Browar B.” we Włocławku
PSM I i II st. im. Juliusza Zarębskiego w Inowrocławiu
Kujawskie Centrum Kultury w Inowrocławiu
Stowarzyszenie „Magnus Ventus” w Pile
PSM I i II st. im. Ignacego Jana Paderewskiego w Koninie
„Nowa Era” Sp. z o. o.
Rejonowe Oddziały PCK we Włocławku, Inowrocławiu, Pile i Koninie
Urząd Miasta Piły

Sponsorzy:
POZKAL Sp. z o. o.
Stowarzysznie Autorów ZAIKS
Ambasada Republiki Federalnej Niemiec

Patronat medialny:
Polskie Radio Dwójka

PROGRAM

Paweł Mykietyn – Eine kleine herbstmusik na 11 instrumentów (1995)
Zygmunt Krauze – „Quatuor pour la naissance pour clarinette, violon, violoncelle et piano” (1984)
Witold Lutosławski – Preludia taneczne na 9 instrumentów (1955)
Witold Lutosławski – Łańcuch I na orkiestrę kameralną (1983)
Carola Bauckholt – Treibstoff (1995)

Włocławek

Centrum Kultury Browar B
ul. Łęgska 28
16 października 2016 17:00

Inowrocław

PSM I i II st. im. J. Zarębskiego
ul. Kilińskiego 16A
17 października 2016 18:00

Piła

Sala Miejska,
ul. Dąbrowskiego 8
18 października 2016 19:00

Konin

PSM I i II st. im. I. J. Paderewskiego,
ul. 3 maja 50
19 października 2016 17:00

Artyści biorący udział w projekcie

Andrzej Bauer

Andrzej Bauer

Dyrygent, Szef artystyczny

Zdobywca pierwszej nagrody na Międzynarodowym Konkursie ARD w Monachium oraz laureat Międzynarodowego Konkursu „Praska Wiosna” i nagrody Parlamentu Europy i Rady Europejskiej. Ukończył studia pod kierunkiem K. Michalika, a uzupełniał podczas licznych kursów mistrzowskich. Odbył dwuletnie studia w Londynie, w klasie W. Pleetha jako stypendysta W. Lutosławskiego.

Andrzej Bauer nagrywał dla wielu zagranicznych rozgłośni radiowych i stacji telewizyjnych oraz brał udział w międzynarodowych festiwalach. Występował z recitalami, a także jako solista z orkiestrami symfonicznymi w większości krajów Europy, a także w U.S.A. i Japonii. Płyty artysty zdobywały nagrody (Fryderyk 2000, Niemieckiej Krytyki Płytowej). Andrzej Bauer wykonuje obszerny repertuar zawierający wiele dzieł muzyki najnowszej, w tym liczne utwory specjalnie dla niego skomponowane. Kolejna edycja projektu Cellotronicum, prezentowana podczas Warszawskiej Jesieni została uhonorowana nagrodą Orfeusz 2006.

Andrzej Bauer jest założycielem Warszawskiej Grupy Cellonet oraz Chain Ensemble. Współpracuje z wybitnymi twórcami inspirując powstawanie utworów na wiolonczelę. Wykłada na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina oraz na Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Coraz więcej czasu poświęca komponowaniu i improwizowaniu muzyki.

Yuri Matsuzaki

Yuri Matsuzaki

Flet

Yuri Matsuzaki can be heard on the recording Craquelé (WERGO) by F. M. Olbrisch. Most recently the Japanese flutist won first prize for her interpretation of contemporary music in the 7th International Music Competition “Giovani Musicisti-Cittá di Teviso” in Italy (2015) as well as at the 2015 Karlsruhe Competition for the Performance of Contemporary Music. She received also various Scholarship like the DAAD and Japanese Government’s Agency for Cultural Affairs.

She finished her Bachelor at the Tokyo University of the Arts and her Master as well as postgraduate program at the Academy of Music and Theatre Leipzig with Irmela Bossler. During 2014-15 she was playing as a flutist at the Ensemble Modern Academy.

As a chamber musician or soloist, she has participated in various contemporary music festivals like the Gaudeamus Muziekweek in Holland, Ircam ManiFeste, Abbey de Royaument Music Academy, International Summer Course for New Music in Darmstadt, the Phanos International Music Festival in Cyprus, and the Takefu International Music Festival in Japan. She has also collaborated with the Ensemble Modern in Frankfurt, contemporary music ensemble El Perro Andaluz in Dresden and is a founding member of the Ensemble Tempus Konnex. Since 2013 she is working as assistant of Irmela Bossler at the Academy of Music and Theatre Leipzig.

Aleksandra Rojek

Aleksandra Rojek

Obój

Absolwentka Liceum Muzycznego im. K. Szymanowskiego w Warszawie, gdzie uczyła się pod kierunkiem Marzeny Jaremko. W 2005 roku ukończyła z wyróżnieniem Uniwersytet Muzyczny im.F. Chopina w Warszawie w klasie prof. Stanisława Malikowskiego.

Jest laureatką konkursów ogólnopolskich i międzynarodowych, min. I Nagrody na Konkursie Obojowym w Olsztynie(2000r.), III nagrody na Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej w Krakowie (2005r.) oraz nagrody specjalnej Firmy Yamaha na konkursie obojowo- fagotowym w Łodzi (2005r.).Poza granicami kraju brała udział w konkursach min. w Tokio, Marsylii, Belgradzie, Monachium.

W roku 2000 dostała stypendium naukowe Ministra Kultury I Dziedzictwa Narodowego.

Artystka prowadzi ożywioną działalność zarówno jako solistka jak i kameralistka. Dokonała wielu nagrań solowych , kameralnych oraz symfonicznych. Wraz z Orkiestrą Kameralną Filharmonii Narodowej dokonała nagrania Trinity concerto Pawła Łukaszewskiego (2011r.) wykonując obojową prapremierę tego koncertu w Polsce. Jako solistka występowała min. z Orkiestrą Filharmonii Szczecińskiej oraz Orkiestrą Kameralną Filharmonii Narodowej. Współpracowała z takimi orkiestrami jak : Sinfonia Varsovia , Sinfonietta Cracovia, Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus, Polska Orkiestra Radiowa, Orkiestra Hanseatica, Sinfonia Viva(wspólne nagrania muzyki filmowej K. Komedy i W. Kazaneckiego wyróżnione Złotą Płytą).W latach 2004-2005 była członkiem European Union Youth Orchestra.

Przez szereg lat swoje umiejętności doskonaliła u takich oboistów jak: Jean-Louis Capezzali, Jerome Guichard, Stefan Schilli, Ingo Goritzki, Diethelm Jonas, Jacques Costarini, Roy Carter, Frank de Bruine, Peter Frankenberg oraz Alfredo Bernardini. Równolegle do oboju współczesnego od niemal roku rozwija swoją pasję grając również na oboju barokowym.

Od wielu lat prowadzi działalność pedagogiczną prowadząc konsultacje. W 2013 -2015 wykładała na Uniwersytecie Muzycznym im. Fryderyka Chopina.

W 2001 roku zdała egzamin do Filharmonii Narodowej na stanowisko solistki – oboistki.

Andrzej Ciepliński

Andrzej Ciepliński

Klarnet

Naukę gry na klarnecie rozpoczął w wieku 7 lat. Obecnie jest studentem studiów magisterskich Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie klarnetu prof. Arkadiusza Adamskiego.

W 2015 roku reprezentował Polskie Radio w Bratysławie na Międzynarodowym Forum Młodych Wykonawców organizowanym przez Europejską Unię Radiową (EBU) zwyciężając i zdobywając tytuł New Talent of The Year 2015.

Jest laureatem I nagrody na XVI Akademickim Konkursie Klarnetowym – Włoszakowice, 2015 oraz Grand Prix w Pierwszym Międzynarodowym Konkursie Instrumentów Dętych – Warszawa, 2010 roku. W 2011 zdobył I nagrodę na konkursie muzyki współczesnej w Płocku.

Brał udział w wielu kursach muzycznych gdzie miał okazję pracować z klarnecistami zarówno polskimi, jak i zagranicznymi (między innymi: Yehuda Gilad, Francois Benda, Karel Dohnal, Andrzej Janicki, Ernesto Molinari, Zoltan Kovacs, Florent Heau, Robert Plane, Jorge Montilla, Charles Neidich, Shirley Brill, Anthony McGill, Richard Stoltzman, Michel Lethiec).

Był stypendystą: Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci 2010/2011 i 2011/2012, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za osiągnięcia artystyczne w roku 2010/11, Fundacji Orkiestry Sinfonia Varsovia – 2012, W.I.S.E. Institute (Boston – 2014), Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego – Młoda Polska 2015.

W 2016 roku reprezentował Polskę na 6 Europejskim Festiwalu Klarnetowym w Camerino oraz Zermatt Music Festiwal w Szwajcarii.

Cyprian Święch

Cyprian Święch

Fagot

Urodzony 2 lipca 1987 roku w Bydgoszczy . Edukację muzyczną rozpoczął w Państwowej Szkole Muzycznej I i II stopnia im. Artura Rubinsteina w Bydgoszczy . Gry na fagocie uczył się u Zdzisława Dworzyńskiego . Dyplom średniej szkoły muzycznej uzyskał w 2006 roku, w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Szczecinie w klasie fagotu Lecha Olejnika . Od 2007 do 2012 roku studiował grę na fagocie w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie , w klasie prof. Bogumiła Gadawskiego . Swoje umiejętności doskonalił również u prof. Daga Jensena .

W 2009 roku został przyjęty do Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus .

Pracował pod batutą takich dyrygentów jak : Tomasz Bugaj , Tadeusz Wojciechowski ,Jerzy Semkow ,Evgeny Volynkskiy, Andrey Boreyko , Gabriel Chmura , Jerzy Swoboda , Jerzy Salwarowski , Jerzy Maksymiuk , Marcin Nałęcz-Niesiołowski , Krzysztof Penderecki , Marek Pijarowski , Monika Wolińska , Rene Gulikers , Theodor Guschlbauer , Krzysztof Kusiel-Moroz , Mirosław Jacek Błaszczyk , Krzysztow Słowiński , Kai Bumann , Maxim Vengerov , Tadeusz Strugała , Sławomir Chrzanowski , Rafael Payare , Antoni Wit, Michał Nesterowicz , Michał Dworzyński , Mischa Santora , Kazimierz Kord , Jan Krenz , George Tchithcinadze .
Jest również laureatem ogólnopolskich konkursów, m.in. :

  • W 2009 roku I miejsce w VII Ogólnopolskim Konkursie Instrumentów Dętych w Szczecinie.
  • W 2010 roku finalista z wyróżnieniem w VIII Ogólnopolskim Konkursie Zespołów Instrumentów Dętych w Warszawie (w kategorii kwintet drewniany).
Tomasz Bińkowski

Tomasz Bińkowski

Waltornia

Urodził się w 1969 roku w Łodzi. Naukę gry na instrumencie rozpoczął w klasie skrzypiec w Podstawowej Szkole Muzycznej. Edukację w zakresie gry na waltorni rozpoczął w Państwowym Liceum Muzycznym im. H. Wieniawskiego w Łodzi pod kierunkiem prof. Czesławy Szczukowskiej. Średnią szkołę ukończył w 1989 roku i w tym samym roku rozpoczął studia w Warszawskiej Akademii Muzycznej im. F. Chopina, w klasie prof. Jana Jeżewskiego.

Już podczas studiów współpracował z wieloma warszawskimi orkiestrami i zespołami kameralnymi, m.in. Zespołem Kameralistów Polskich „Camerata Vistula” oraz ,”Ensemble de Narol”,” Polską Orkiestrą Radiową” ,”Sinfoniettą Cracovią” z którą to orkiestrą współpracuje na stałe do dzisiaj . Rok 1992 to początek pracy w orkiestrze „Sinfonia Varsovia”. Równolegle od 1993 roku był pierwszym waltornistą w Warszawskiej Operze Kameralnej. W okresie tym często współpracował i koncertował z orkiestrami Menuhin Festival Orchestra pod dyrekcją Lorda Yehudi Menuhina, a także Penderecki Festival Orchestra pod dyrekcją Krzysztofa Pendereckiego. Rok 1998 to początek stałego kontraktu jako pierwszy waltornista w międzynarodowej orkiestrze „Philharmonie der Nationen” pod dyrekcją Justusa Frantza.

Jest jednym z założycieli kwintetu instrumentów dętych blaszanych „Chamber Brass” oraz sextetu instrumentów dętych drewnianych „Gruppo di Tempera”. Obecnie jest pierwszym waltornistą – solistą Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie.

Bartosz Kacperski

Bartosz Kacperski

Trąbka

Bartłomiej Kacperski urodził się w 1992 roku w Łasku. Edukację muzyczną rozpoczął w wieku 10 lat w Państwowej Szkole Muzycznej w Zduńskiej Woli pod kierunkiem Daniela Borowieckiego a następnie Wojciecha Wolniaka. Szkołę muzyczną ukończył z wyróżnieniem w 2011 roku. Obecnie jest studentem roku dyplomowego studiów magisterskich w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie dra Krzysztofa Bednarczyka.

Był beneficjentem Stypendium Prezydenta Miasta Zduńska Wola, Stypendium Artystycznego Marszałka Województwa Łódzkiego, Centrum Edukacji Artystycznej, Młoda Polska Filharmonia, a także Yamaha Music Europe Scholarship 2015. Doskonalił swoje umiejętności u wybitnych trębaczy z Polski i zagranicy takich jak Andy Stone Fewings, Manu Mellaerts, Jose Chafer, Richard Stoelzel, Adam Rapa, Brandon Ridenour, Wolfgang Bauer, Otto Sauter.

Jest członkiem Warsaw Academic Big Band oraz Kazzma Brass Quintet. Współpracuje m.in. z Kwintetem Instrumentów Dętych Blaszanych Filharmonii Narodowej, Orkiestrą Teatru Muzycznego w Łodzi, Orkiestrą Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, Orkiestrą Filharmonii Narodowej, Orkiestrą Sinfonia Varsovia, Houlencourt Chamber Soloists Orchestra (Belgia), American Wind Symphony Orchestra (USA). Występował na wielu festiwalach m.in. Warszawska Jesień, Wielkanocny Festiwal Ludviga van Beethovena, La Folle Journee w Nantes oraz Szalone Dni Muzyki w Warszawie, a także wraz z Filharmonią Narodową podczas Koncertu Inauguracyjnego XVII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina.

Jakub Gumiński

Jakub Gumiński

Puzon

Urodził się w Radomiu, pierwszy stopień szkoły muzycznej ukończył na fortepianie. Do ukończenia liceum kształcił się pod kierunkiem mgr Łukasza Hodora. W 2015 r. ukończył studia licencjackie w klasie adj. Dr hab. Marka Żwirdowskiego na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, gdzie obecnie kontynuuje edukację na studiach magisterskich.

W toku studiów uczestniczył w wielu lekcjach indywidualnych i warsztatach, dzięki czemu mógł pracować z takimi muzykami jak: Jamie Williams (Deutche Oper), Jonas Bylund (HfM, TuM Hannover), Maciej Pietraszko (New York City Opera), Dariusz Sprawka (Teatr Wielki Łódź), Zoltan Kiss (Mnozill Brass), Zdzisław Stolarczyk (NOSPR), Dan Jenkins (BBC symphony orchestra), Radosław Szulc (Filharmonia Łódzka) i innymi.

Na co dzień interesuje się muzyką rozrywkową, jest pierwszym puzonistą Warsaw Academic Big Band – zespołu otwierającego tegoroczny festiwal „Jazz Jamboree”, uczestniczy także w wielu projektach muzyki rozrywkowej.

Agnieszka Kozło

Agnieszka Kozło

Fortepian

Należy do grona najwszechstronniejszych polskich kameralistów. W 1996 roku wraz z Katarzyną Ewą Sokołowską założyła Ravel Piano Duo, w którym artystki zwyciężyły na konkursach w Marcopoulo (Grecja) 1996 i na XI Międzynarodowym Konkursie Duetów Fortepianowych w Jeseniku (Czechy) 1999 (gdzie również otrzymały nagrodę specjalną) a w 2002 zdobyły 2 nagrodę na konkursie „Premio Valentino Bucchi” w Rzymie. Finalistki konkursów w Caltanissetcie (Sycylia) 2001 i w San Marino w 2004 r.

Ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. F.Chopina w Warszawie w klasie fortepianu Profesor Bronisławy Kawalla oraz w klasie kameralistyki Profesor Mai Nosowskiej.

Również w warszawskiej uczelni odbyła studia podyplomowe pod kierunkiem Profesora Jana Ekiera a następnie, w latach 2001-2005 w Ravel Piano Duo kontynuowała naukę na studiach podyplomowych w Hochschule fűr Musik und Theater w Rostocku (Niemcy) w klasie mistrzowskiej duetu Hansa-Petera Stenzl i Volkera Stenzl. W 2005 roku duet ukończył studia koncertowe (Konzertexam) z najwyższym odznaczeniem.

Agnieszka Kozło od lat współpracuje z wiolonczelistami, partnerując m.in. Andrzejowi Bauerowi, Piotrowi Hausenplasowi, Tomaszowi Strahlowi, Bartoszowi Koziakowi. Zajmuje się również pracą pedagogiczną i wraz z profesorami warszawskiej Akademii przygotowuje młodych wiolonczelistów do udziału w największych konkursach wiolonczelowych m.in. konkursy im. P.Czajkowskiego w Moskwie,W. Lutosławskiego w Warszawie (gdzie od 2003 roku jest pianistą konkursu), D. Danczowskiego w Poznaniu, Isang Yuna w Tongyeong w Korei, Praska Wiosna. Wielokrotnie otrzymywała nagrodę dla najlepszego pianisty konkursu. Współpracuje również ze znakomitymi artystami na Międzynarodowych Kursach Muzycznych w Polsce i za granicą (prof..: Kazimierz Michalik, Natalia Szachowska, Daniel Veis, Tsuyoshi Tsutsumi, Jens Peter Maintz, Catalin Ilea, Roman Jabłoński, Magdalena Rezler – Niesiołowska, Tomasz Tomaszewski).
Artystka koncertowała m.in. w Niemczech, Rosji, Izraelu, Japonii, Szwajcarii, Hiszpanii, Czechach, Grecji, Islandii, Wielkiej Brytanii, we Włoszech oraz w Filharmonii Narodowej czy Studio im. Witolda Lutosławskiego w Polsce. Dokonała szeregu nagrań dla Polskiego Radia, w Ravel Piano Duo wydała płytę z muzyką francuską na 4 ręce, natomiast kolejna płyta z udziałem Ravel Piano Duo została uhonorowana prestiżową nagrodą Akademii Fonograficznej Fryderyk 2005. Najnowszą płytę duetu Polski kalejdoskop z muzyką polską na 4 ręce uhonorowano nagrodą Fryderyk 2016.

W roku 2011 Agnieszka Kozło uzyskała tytuł doktora sztuk muzycznych.

Małgorzata Drązikowska

Małgorzata Drązikowska

Klawesyn

Urodzona w Warszawie. Ukończyła studia na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie na wydziale Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki (specjalność: teoria muzyki), oraz na Wydziale Fortepianu, Klawesynu i Organów (specjalność: gra na klawesynie) w klasie prof. Leszka Kędrackiego i prof. Aliny Ratkowskiej. Kontynuowała studia w zakresie gry na klawesynie na wydziale muzyki dawnej w Staatliche Hochschule für Musik und darstellende Kunst w Stuttgarcie w klasie wybitnego niemieckiego klawesynisty Jörga Halubka. Jest laureatką Międzynarodowego Konkursu Klawesynowego w Poznaniu (III miejsce). Koncertowała w kraju i zagranicą zarówno jako solistka, jak i kameralistka w zespołach muzyki dawnej.

Małgorzata Drązikowska od wielu lat aktywnie działa jako organizator największych festiwali i imprez muzycznych w Polsce m.in.: Międzynarodowy Konkurs Chopinowski w Warszawie, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, Festiwal „Chopin i jego Europa” w Warszawie, Festiwal im. Ludwika van Beethovena w Warszawie, Festiwal „La Folle Journée” w Warszawie, Festiwal Goldbergowski w Gdańsku.

Leszek Lorent

Leszek Lorent

Perskusja

Per­ku­si­sta, doktor sztuki muzycznej. W 2008 roku ukoń­czył z wyróż­nie­niem Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie. Kształcił się rów­nież w Conservatoire Nationale Superieur Musique et Danse de Lyon w mistrzow­skiej kla­sie prof. Jeana Geoffroy’a. W latach 2006–2009 uczest­ni­czył w kur­sach inter­pre­ta­cji nowej muzyki w Estonii (Tallin).

Jest laureatem krajowych i międzynarodowych konkursów.

Regularnie bie­rze udział w festi­wa­lach: Warszawska Jesień, Festiwal Aujourd’hui Musiques w Perpignan, Flaneries musi­ca­les w Remis, Festiwal Novelum w Tuluzie, Warszawskie Spotkania Muzyczne, Festiwal Tradycji i Awangardy Muzycznej Kody, Musica Polonica Nova. Jako soli­sta wystę­po­wał z Polską Orkiestrą Radiową, Orkiestrą Teatru Wielkiego w Warszawie, Orkiestrą Filharmonii Świę­to­krzy­skiej, Sinfonią Iuventus, Orchestre Perpignan Méditerranée, Orkiestrą Narodowego Forum Muzyki.

Artysta otrzymał stypendia: Prezesa Rady Ministrów, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Banku Société Generale, Funduszu Popierania Twórczości ZAiKS, stypendium Młoda Polska.

Leszek Lorent ma na swoim kon­cie pra­wy­ko­na­nia dzieł wielu współ­cze­snych kom­po­zy­to­rów, m.in.: Marcina Błażewicza, Dariusza Przybylskiego, Ignacego Zalewskiego, Tomasza Opałki, Aleksandry Gryki, Wojciecha Błażejczyka, Michała Sławeckiego. Specjalizuje się w wyko­ny­wa­niu utwo­rów mul­ti­per­ku­syj­nych oraz dzieł teatru instru­men­tal­nego. Jako spe­cja­li­sta tej dzie­dziny sztuki bie­rze udział w wielu kon­fe­ren­cjach i sesjach badaw­czych w kraju i za gra­nicą, zasiada w jury konkursów muzyki współczesnej.

Jest auto­rem ksią­żek tematycznych. W 2015 roku artysta został uhonorowany nagrodą Rektora Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina za osiągnięcia naukowe. Obecnie jest adiunk­tem macierzystej Uczelni, gdzie współ­two­rzy Studium Muzyki Nowej. Jego arty­kuły z pogra­ni­cza muzyki i filo­zo­fii były publi­ko­wane w piśmie war­szaw­skich uczelni arty­stycz­nych Aspiracje, w Zagadnieniach Naukoznawstwa PAN oraz w wielu innych wydaw­nic­twach nauko­wych w Polsce i za granicą (łącznie ponad 17 pozycji).
Do tej pory uka­zały się 2 płyty arty­sty: Eidos, oraz Kundalini. Lorent plays Błażewicz.

Więcej infor­ma­cji: www.leszeklorent.net

Anna Kwiatkowska

Anna Kwiatkowska

Skrzypce

Ukończyła Akademię Muzyczną w Krakowie w klasie skrzypiec Mieczysława Szlezera oraz studia podyplomowe w zakresie współczesnej muzyki kameralnej u Adama Kaczyńskiego. Brała udział w licznych kursach mistrzowskich oraz w kursach Impuls w Grazu i Wakacyjnych Kursach Nowej Muzyki w Darmstadcie. W latach 1998-2008, jako leader tria smyczkowego Violarium, dała wiele koncertów w Polsce i za granicą (Niemcy, Włochy, Austria, Litwa, Szwajcaria, Holandia, Meksyk). Anna Kwiatkowska występuje jako solistka wykonując zarówno wybitne pozycje współczesnego repertuaru skrzypcowego (m.in. Berio, Boulez, Carter, Haas, Kurtág, Nono, Saariaho, Sørensen), jak utwory napisane specjalnie dla niej przez czołowych polskich kompozytorów młodszego pokolenia (m.in. Wojciech Blecharz, Wojciech Ziemowit Zych, Jagoda Szmytka, Sławomir Wojciechowski).

Występowała m.in. na Dniach Nowej Muzyki Włoskiej i Dniach Nowej Muzyki Duńskiej w Krakowie, Festiwalu Audio Art w Krakowie, festiwalu Musica Polonica Nova we Wrocławiu, Poznańskiej Wiośnie Muzycznej i na festiwalu Warszawska Jesień. Współpracowała z zespołem MusikFabrik w Kolonii występując na ważnych wydarzeniach i w prestiżowych miejscach, jak Musikfest w Berlinie czy Jahrhunderthalle w Bochum. Anna Kwiatkowska jest współorganizatorem edukacyjnych warsztatów muzyki współczesnej dla młodzieży w ramach cyklu „Harmonie i hałasy”. W sierpniu 2016 ukazała się płyta CD Anny Kwiatkowskiej z utworami Barbary Buczek, Olgi Neuwirth, Kaiji Saariaho i Agaty Zubel (Sarton).

Danuta Kulisz

Danuta Kulisz

Skrzypce

Absolwentka Ogólnakształcącej Szkoły Muzycznej im. Zenona Brzewskiego w Warszawie. W 2014 roku ukończyła z wyróżnieniem warszawski Uniwersytet Muzyczny im. F. Chopina w klasie skrzypiec prof. Jana Staniendy, obecnie skrzypaczka w Orkiestrze Symfonicznej Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu. Od 2014 roku gra również w zespole kameralnym Elliptique Ensemble, który realizuje przedsięwzięcia nawiązujące do aktywności orkiestrowej, kameralnej prowadząc warsztaty dla instrumentalistów orkiestr kameralnych szkół muzycznych zwieńczone wykonaniem koncertów z towarzyszeniem młodych artystów.

Laureatka krajowych i międzynarodowych konkursów skrzypcowych oraz kameralnych, m.in. Wildflower Music Showcase International Recording Competition for Chamber Music, Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej w Yurmala na Łotwie (II Nagroda) oraz Międzynarodowego Konkursu Muzycznego im. Juliusza Zarębskiego w Warszawie (I i III Nagroda). Półfinalistka 19th Jeunesses International Music Competition w Bukareszcie.

Swoje umiejętności doskonaliła na wielu Kursach Muzycznych pod kierunkiem takich artystów jak: Mirosław Ławrynowicz, Jan Stanienda, Petru Monteanu, Edward Zienkowski, Konstanty Andrzej Kulka, Szymon Krzeszowiec, Matis Vaytsner, Tomasz Tomaszewski, Jose Gallardo, Alexander Gebert, Katarzyna Jankowska, Maja Nosowska.

Danuta Kulisz była również czterokrotną stypendystką Kursów Muzycznych w Goch w Niemczech, a w 2014 roku została uczestniczką Akademii Sinfonia Varsovia.

Jako solistka i kameralistka koncertowała w Estonii, Francji, Holandii, Niemczech, Szwecji, Szwajcarii, Włoszech, a także w renomowanych salach koncertowych w Polsce (zamki w Książu, Łańcucie, Pszczynie, Zamek Królewski w Warszawie, w Filharmonii Narodowej w Warszawie, Filharmonii im. H.Wieniawskiego w Lublinie, Filharmonii Sudeckiej w Wałbrzychu, Narodowym Forum Muzyk we Wrocławiu).

Paweł Czarny

Paweł Czarny

Altówka

Urodził się 5 marca 1990 r. Naukę gry w klasie altówki rozpoczął w wieku 8 lat w Państwowej Szkole Muzycznej I i II stopnia im. M. Karłowicza w Mielcu pod kierunkiem mgr Kazimiery Zöllner. Od 2004 r. uczęszczał do klasy altówki mgr Małgorzaty Gizy-Piątek w Państwowej Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej II stopnia im. F. Chopina w Krakowie. Od października 2009 r. jest studentem Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Piotra Reicherta i dr Katarzyny Budnik-Gałązki.

Uczestniczył w wielu kursach i warsztatach o zasięgu ogólnopolskim jak i międzynarodowym: Kursy Interpretacji i Warsztaty Muzyczne – prof. Janusz Pisarski (Nowy Sącz, 2003r.), Międzynarodowy Kurs Muzyki Kameralnej „Musica Mundi” – Maxim Vengerov, Harlem String Quartet, Jan Vanderwegen, Leonid Kerbel (Belgia, Rixensart 2006 r. oraz 2010 r.), Europejskie Warsztaty Muzyczne – prof. Piotr Reichert (Kołobrzeg, 2009r.); Festiwal Muzyki Kameralnej w Książu – Bartłomiej Nizioł, Jakub Jakowicz, Marcin Markowicz, Piotr Janosik, Szymon Krzeszowiec, Tomoko Akasaka, Agata Szymczewska, Mats Lidstroem (sierpień 2010 r. i 2014 r.); Kursy Mistrzowskie – prof. Stefan Kamasa, Danilo Rossi; Mistrzowskie Kursy Kameralistyki – Royal String Quartet (2013 r.); Letnia Akademia Muzyczna w Żaganiu (2013 r. i 2014 r.). Brał udział w Festiwalu Witolda Lutosławskiego „Łańcuch XIII”, występując kameralnie z prof. Andrzejem Bauerem i prof. Krzysztofem Bąkowskim. Dokonał nagrania Tria na flet, altówkę i harfę Mieczysława Wajnberga z Antoniną Styczeń i Zuzanną Federowicz (wytwórnia Tacet, 2016).

Najważniejsze osiągnięcia: III miejsce na Ogólnopolskim Konkursie Młodych Altowiolistów w grupie młodszej (Wrocław, 2005 r.), I miejsce na Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej „Talents for Europe” (Słowacja, Dolny Kubin, 2007 r.), III miejsce i nagroda specjalna za najlepsze wykonanie utworu obowiązkowego na Ogólnopolskim Konkursie Młodych Altowiolistów (Wrocław, 2007 r.), III miejsce na Międzynarodowym Konkursie Kwartetów Smyczkowych (Radom, 2011 r.). II miejsce na VII Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im. Michała Spisaka (Dąbrowa Górnicza, 2013 r.)

Jest stypendystą Krajowego Fundusz na Rzecz Dzieci (2007/08) i stypendystą Ministra Kultury (2007).

W kwietniu 2009 r. na drodze konkursu wziął udział w międzynarodowym projekcie YouTube Symphony Orchestra – koncert w Carnegie Hall w Nowym Jorku.

Miłosz Drogowski

Miłosz Drogowski

Wiolonczela

Urodził się w Inowrocławiu, gdzie do 18 roku życia kształcił się pod kierunkiem prof. Renaty Marzec, ukończył studia na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Andrzeja Bauera i jego asystenta Bartosza Koziaka oraz na Uniwersytecie Sztuki w Bernie w klasie prof. Louise Hopkins otrzymując dyplom z wyróżnieniem. W trakcie sezonu artystycznego 2014/2015 był wiolonczelistą Międzynarodowej Akademii Ensemble Modern we Frankfurcie. Obecnie, jako członek Towarzystwa im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie, współtworzy Chain Ensemble – nowo powstały zespół muzyki nowej oraz pracuje w Filharmonii im. Henryka Wieniawskiego w Lublinie.

Swoją edukację uzupełniał pracując pod kierunkiem takich muzyków jak Lucas Fels (Arditti Quartet), Corina Belcea (Belcea Quartet), Hatto Beyerle (Alban Berg Quartet), Kazimierz Michalik, Julius Berger, Umberto Clerici, Arto Noras, Miklos Perenyi i innych.

Szczególnie zainteresowany muzyką nową, współpracuje z kompozytorami młodego pokolenia prawykonując ich dzieła solowe i kameralne na festiwalach w Polsce i za granicą („Warszawska Jesień”, Festiwal Tradycji i Awangardy Muzycznej „Kody” w Lublinie, Gaudeamus Muziekweek w Utrechcie, Manifeste w Paryżu, Kontrasty we Lwowie i wiele innych). Od 2008 roku jest członkiem Warszawskiej Grupy Cellonet. Współpracował z Ensemble Modern we Frankfurcie i innymi zespołami muzyki nowej w Niemczech.

Miłosz jest laureatem i finalistą wielu ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów, m.in. Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie, Gianni Bergamo Classic Music Award w Lugano, Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. Davida Poppera w Varpalocie.

Łukasz Owczynnikow

Łukasz Owczynnikow

Kontrabas

Kontrabasista urodzony w Warszawie w rodzinie muzyków.

Absolwent Akademii Muzycznej w Łodzi w klasie prof. Piotra Czerwińskiego i wcześniej śp. prof. Tadeusza Górnego oraz Policealnego Studium Jazzowego w Warszawie w klasie prof. Adama Cegielskiego. Ukończył szkołę średnią im. J.Elsnera w Warszawie w klasie prof. Adama Kotuli. Jako uczeń szkoły średniej otrzymał nagrody i wyróżnienia na konkursach krajowych w Katowicach w 2006r.,Warszawie 2005 i Łodzi 2004 , jako student był wyróżniony w kategorii jazzowej konkursu we Wrocławiu.

Uczestniczył w wielu kursach mistrzowskich m.in. na Światowych festiwalach kontrabasowych we Wrocławiu, Paryżu, Berlinie, Łodzi m.in. pod kierunkiem Rufusa Reida, Wilberta de Joode, Franka Proto, Thierry Barbe, Rustema Gabdulina, Rinata Ibragimowa i wielu innych. Brał udział w warsztatach muzyki jazzowej i improwizacji m.in. pod dyr. Krzysztofa Knittla, Charles Raszla.

Występował solo z orkiestrą Filharmonii Narodowej podczas Festiwalu Warszawska Jesień, a także podczas Festiwalu „Łańcuch” im. Witolda Lutosławskiego. Występował solo z orkiestrą kameralną w studiu Polskiego Radia S1 oraz orkiestrą Ereprijs na festiwalu Gaudeamus Musicweek w Utrechcie.

Od najmłodszych lat aktywny w tworzeniu oraz wykonywaniu muzyki współczesnej i jazzowej. Prowadził swój własny zespół wykonujący muzykę współczesną i improwizowaną „jegokoledzy”. Wystawiał performance solo. Współpracuje z tancerzami i teatrami, m.in. z Ośrodkiem Praktyk Teatralnych „Gardzienice”, grupą „Furu”, „Łódź w ruchu”. Współpracuje  z zespołem muzyki współczesnej „hashtag ensemble”.

Tworzył muzykę do filmu niemego na żywo i przedstawień teatralnych, aranżował i nagrywał muzykę na płyty z wieloma zespołami muzyki poważnej i rozrywkowej.

Występował na licznych festiwalach w Polsce m.in. Warszawska Jesień, Ad libitum, Warszawskie Spotkania Muzyczne, Nowa Tradycja, Made in Polin, solo w spektaklu pod dyr. K. Knittla podczas Łódzkich Spotkań Baletowych. Z grupą „futurEthno” występował na EthnoJazz festiwal w Kiszyniowie, Vinnytsa jazz festiwal, festiwalu Filmowym „Nimi Noczi” w Odessie, Jazz Bez: Lwów, Harków, Sewastopol;

Dokonał wielu prawykonań i nagrań utworów muzyki współczesnej, zarówno kameralnej jak i solowej m.in. utwory Tadeusza Wieleckiego, Krzysztofa Pendereckiego, Kazimierza Przybylskiego, Marcina Stańczyka, Bartosza Kowalskiego-Banasewicza, Tomasza Opałki, Andrzeja Kwiecińskiego, Ignacego Zalewskiego, Mateusza Dębskiego, Pawła Zalewskiego i wielu wielu innych.

Występował i nagrywał z wieloma orkiestrami m.in. Sinfonia Varsovia, Young Sound Forum of Central Europe, Sinfonia Iuventus, Opera Narodowa w Warszawie, Opera na Zamku w Szczecinie, Orkiestra Smyczkowa im. Zenona Brzeskiego i wiele innych pod dyr. m.in. Christopha Altstaedta, Jacka Kasprzyka, Tadeusza Wojciechowskiego, Jerzego Maksymiuka, Krzysztofa Pendereckiego.

Nagrywał i występował z Karoliną Cichą nagrywając utwory na płytę Muzeum Powstania Warszawskiego „Gajcy”, oraz przygotowując projekt do słów Tadeusza Różewicza „do ludożerców”. Występuje oraz zarejestrował płyty z zespołami Warszawska Orkiestra Sentymentalna, Czessband, Cała Praga Śpiewa, Sharena, oraz z kompozycjami Marcina Stańczyka. Wspólnie z muzykami zespołu Czessband prowadzi projekt wspólnego śpiewania i muzykowania z osobami starszymi „Cała Praga śpiewa z nami”, oraz prowadzi zajęcia dla amatorów w projekcie „Staynia” odbywającym się w siedzibie orkiestry Sinfonia Varsovia. Występuje także z polsko- ukraińskim kwintetem jazzowym „futurEthno”.  Współpracuje z warszawskimi teatrami wykonując i tworząc muzykę w spektaklach w teatrach: Dramatycznym, Żydowskim, Syrena, Collegium Nobillum. Współpracuje także z muzykami wykonującymi tradycyjną muzykę ludową z regionów mazowsza i radomszczyzny.

Vortex temporum

30.10.2018, godz.19:00


Grisey / Lutosławski
Scena Muzyki Nowej – cykl koncertów w Nowym Teatrze

„Vortex Temporum” („Wir czasu”) to jeden z jego najważniejszych utworów. Odnajdziemy w nim żywą, mocno złożoną pulsację rytmiczną, wyrafinowane współbrzmienia, konstrukcję formalną, charakterystyczne muzyczne gesty i niezwykłe ewolucje barw. Muzyczną materię kompozytor niejednokrotnie ukazuje słuchaczowi w „mikroskopowym” powiększeniu, pomagając wniknąć w jej głęboko ukryte aspekty.

Gérard Grisey (1946- 1998) to kompozytor nieodmiennie kojarzący się ze spektralizmem, choć francuski twórca pojęcia tego sam nie wymyślił, a nawet uważał, że inne określenia bardziej do jego utworów pasują. Modelowanie rozmaitych elementów muzyki (formy, przebiegów czasowo-rytmicznych, harmonii, barwy itd.) na wzór struktur odnajdywanych w naturze samego dźwięku, widocznych na „spektrogramach”, okazało się jedną z ważniejszych inspiracji dla współczesnych kompozytorów. „Naukowe” podejście w przypadku Griseya dało w rezultacie muzykę atrakcyjną i fascynującą. 

Grisey mawiał, że „Vortex Temporum” umożliwia przeżywanie czasu na rozmaite, na co dzień niedostępne sposoby – mamy tu zatem „czas ptaków, ludzi i wielorybów”. Czy „doświadczanie wielu wymiarów czasowych naraz” jest adekwatnym opisem wrażeń, jakie odnosi słuchacz? Czy może tytułowy wir czasu stanowi jedynie metaforyczny opis pracy kompozytora? Wywołanie określonych wrażeń niewątpliwie było zamiarem francuskiego twórcy, o czym świadczy komentarz Griseya bezpośrednio odnoszący się do drugiej części utworu, w której chciał: „stworzyć w powolnym przebiegu wrażenie zawrotnego ruchu sferycznego. Wznoszące się ruchy spektrów, osadzenie ich podstaw w chromatycznym opadaniu filtrowanym przez fortepian, wywołują coś w rodzaju podwójnej rotacji, nieustanny ruch okrężny wokół samych siebie”. Być może mistyczna aura, jaką wielu w muzyce Griseya odnajduje, jest rezultatem takich właśnie zabiegów?
Na koncercie Chain Ensemble obok „Vortex Temporum” zabrzmi muzyka na flet solo do sztuki teatralnej Alfreda de Musseta „Nie igra się z miłością”. Utwór ten, powstały w 1953 roku na zamówienie Tadeusza Byrskiego – dyrektora teatrów w Kielcach i Poznaniu w latach 50. i 60. XX wieku, długo uchodził za zaginiony. Odnaleziono go dopiero w 2013 roku.

W programie:

Witold Lutosławski – muzyka na flet solo do sztuki teatralnej Alfreda de Musseta „Nie igra się z miłością”
Gérard Grisey – „Vortex Temporum”

Chain Ensemble:

Andrzej Bauer – dyrygent, prowadzenie koncertu

Ewa Liebchen – flet
Julian Paprocki – klarnet
Adam Kośmieja – fortepian 
Anna Kwiatkowska – skrzypce
Rafał Zalech – altówka
Mikołaj Pałosz – wiolonczela
 

Organizator: Towarzystwo im. Witolda Lutosławskiego
Dofinansowano ze środków m.st. Warszawa

Spotkanie Reakcja „Łańcuchowa”

Zerwany łańcuch (unCHAINed) to seria 4 wydarzeń edukacyjno- kulturalnych połączonych z koncertami CHAIN ENSEMBLE.

Podczas koncertu Chain Ensemble zagra utwory:

P. MYKIETYNA
W. LUTOSŁAWSKIEGO
Z. KRAUZE
C. BAUCKHOLT

16 października / 17:00 / Centrum Kultury Browar B / ul. Łęgska 28 Włocławek
17 października / 18:00 / PSM I i II st. im. J. Zarębskiego / ul. Kilińskiego 16A Inowrocław
18 października /19:00 / Sala Miejska / ul. Dąbrowskiego 8 Piła
19 października / 17:00 / PSM I i II st. im. I. J. Paderewskiego / ul. 3 maja 50 Konin

ZAPRASZAMY, WSTĘP WOLNY!

Czytaj dalej >>

Chain Ensemble na Warszawskiej Jesieni

18.09 / niedziela 19:30

CHAIN ENSEMBLE / BASKIND / DUDEK

PANISELLO


LE MALENTENDU

Basen Artystyczny / Opera OFF

Piia Komsi, sopran (Marta)
Aneta Łukaszewicz, mezzosopran (Matka)
Witold Żołądkiewicz, baryton (Jan)
Olga Siemieńczuk, sopran (Maria)
Julia Samojło, fortepian, keyboard
Maciej Piszek, keyboard
Leszek Lorent, Jarema Jarosiński, perkusja
CHAIN ENSEMBLE
Fabián Panisello, dyrygent
Alexis Baskind, reżyser dźwięku
Adam Dudek, wideo

Fabián Panisello – Le malentendu (wersja koncertowa opery kameralnej do libretta na podstawie sztuki Alberta Camusa © Editions Gallimard, 1958 w adaptacji Juana Lucasa)

* pierwsze wykonanie w Polsce

<p style="text-align: center;"><span style="color: #d4d4d4;"><a href="http://www.chainensemble.pl/#chain">Zerwany łańcuch (unCHAINed)</a> - seria 4 wydarzeń edukacyjno-kulturalnych połączonych z koncertami CHAIN ENSEMBLE</span><br /> <span style="color: #d4d4d4;"> Dofinansowano ze środków</span> <a href="http://www.mkidn.gov.pl/" target="_blank">Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego</a></p>